Porady przydatne przy składaniu wniosków
Lawinowy wzrost wniosków pobytowych oraz wydłużający się czas załatwiania spraw stwarza sporo problemów zarówno organowi , który jest odpowiedzialny wydawanie decyzji w tym zakresie – tj. Wydziałowi do Spraw Cudzoziemców Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, oraz samym cudzoziemcom. Nasz urząd stara się o ciągłą poprawę świadczonych przez nas usług. Z tego względu przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże złożyć kompletny wniosek i przez to przyspieszyć załatwienie sprawy przez tut. Wydział.
Przed złożeniem wniosku zapoznaj się z obowiązującymi procedurami.
Na stronie internetowej www.infoopt.pl znajdziesz wszelkie informacje dotyczące wymaganych dokumentów, wysokości opłat, zasad umawiania wizyt i składania pism oraz czasu trwania postępowania. Wyżej wymienione informacje można uzyskać także poprzez bezpłatne konsultacje prowadzone przez: Informację i infolinię dedykowaną obywatelom państw trzecich Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego finansowaną ze środków unijnych.
Potrzebne materiały w postaci ulotek i schematów można pobrać także w siedzibie Urzędu, ul. Przy Rondzie 6, Kraków.
Przygotuj kompletny wniosek wraz ze wszystkim wymaganymi dokumentami
Najszybszym sposobem na sprawne załatwienie sprawy jest przygotowanie kompletu dokumentów przy składaniu wniosku pobytowego. W trakcie postępowania dokumenty mogą być uzupełnianie, ale wiąże się to z większą ilością korespondencji wysłanej do strony, co zawsze wydłuża termin załatwienia sprawy.
Porady dotyczące wypełniania wniosków i pism:
- wszystkie dokumenty muszą zostać wypełnione w języku polskim. W wypadku dokumentów sporządzonych w innym języku dołącz także tłumaczenie przygotowane przez tłumacza przysięgłego;
- wszystkie wnioski i podania muszą być wypełnione czytelnie za pomocą DRUKOWANYCH LITER;
- dane (takie jak imię, nazwisko, data urodzenia) podaj zgodnie z informacjami zawartymi w paszporcie;
- jeżeli nie ma możliwości podania jakiś danych wpisz sformułowanie: NIE DOTYCZY;
- wszystkie dokumenty (wnioski, załączniki, podania) muszą być wypełnione i podpisane przez osobę upoważnioną (np. załącznik nr 1 do wniosku o pobyt czasowy musi zostać przygotowany przez pracodawcę zatrudniającego cudzoziemca);
- złożenie kompletnego wniosku na umówionej wizycie pozwala od razu wszcząć postępowanie w danej sprawie, ogranicza ilość korespondencji i zmniejsza ryzyko pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Umawiaj się na wizyty z odpowiednim wyprzedzeniem
Ze względu na dużą liczbę chętnych na składanie wniosków i ograniczoną liczbę miejsc umów się na złożenie wniosku pobytowego z odpowiednim wyprzedzeniem. Przypominamy, że wniosek pobytowy musi być złożony najpóźniej ostatniego dnia legalnego pobytu.
W celu umówienia terminu na złożenie wniosku wyślij na adres rezerwacja.opt@muw.pl poniższe informacje:
- imię i nazwisko,
- obywatelstwo,
- data urodzenia,
- numer telefonu,
- rodzaj dokumentu, który legalizuje aktualny pobyt w Polsce (np. wiza, ruch bezwizowy, karta pobytu…),
- data ważności dokumentu, który legalizuje pobyt w Polsce,
- cel składania wniosku (np. praca, studia…),
- miejsce składanie wniosku – Kraków/Nowy Sącz.
Otrzymasz w ciągu kilku dni roboczych odpowiedź z wyznaczonym terminem na złożenie wniosku (w mailu zwrotnym podajemy dzień, godzinę oraz dokładne miejsce, w którym wniosek należy złożyć).
Zarezerwowanie terminu na złożenie wniosku pobytowego umożliwia złożenie kompletu dokumentów w siedzibie Urzędu. Należy pamiętać, że kopie za zgodność z oryginałem poświadczane są przez pracownika Urzędu tylko przy składaniu wniosku na umówionych wizytach.
Składanie wniosku za pośrednictwem poczty
Jeżeli nie będzie już wolnych miejsc na złożenie wniosku bezpośrednio w Urzędzie – wniosek i inne dokumenty można wysłać listem poleconym. Należy pamiętać o zachowaniu należytej staranności w wypełnianiu wniosku i uporządkowaniu wszystkich dokumentów.
UWAGA! Kopie dokumentów składanych na dzienniku podawczym lub pocztą nie są potwierdzone za zgodność z oryginałem. Należy pamiętać, że nie przy każdym postępowaniu możliwy jest zwrot oryginałów załączonych do sprawy.
Przypominamy także, że w przypadku złożenia wniosku pocztą lub poprzez Dziennik Podawczy cudzoziemiec będzie musiał złożyć odciski palców w innym terminie. Odpowiednie wezwanie będzie wysłane do cudzoziemca za pośrednictwem poczty.
Uzupełniaj dokumenty w wymaganym terminie
W trakcie postępowania Urząd może uznać za konieczne wezwanie strony do uzupełnienia dodatkowych dokumentów (powody tego mogą być różne, np. wymagany dokument nie był złożony wraz z wnioskiem lub przedawnił się w toku postępowania).
W liście otrzymanym z Urzędu znajdziesz wszystkie potrzebne informacje na temat wymaganych dokumentów, terminu, a także zasad ich składania.
Na bieżąco aktualizuj swoje dane kontaktowe i dokumenty
Niezwłocznie powiadom Urząd o każdej zmianie adresu korespondencji, numeru telefonu i innych danych. Informację możesz złożyć osobiście w Urzędzie na Dzienniku Podawczym lub wysłać za pośrednictwem poczty.
Pamiętaj także aby zawsze dbać o to by przekazywać do Urzędu najbardziej aktualne dokumenty (także w przypadku gdy dokumenty w trakcie postępowania stracą ważność).
Jak sprawdzić status sprawy?
Status sprawy można sprawdzić poprzez Informację i Infolinię INFO.OPT działającą w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Wydziale Spraw Cudzoziemców. Infolinia udziela informacji w formie:
- mailowej (info.opt@muw.pl),
- telefonicznej (12 210 20 20) oraz
- bezpośrednio w siedzibie Urzędu (ul. Przy Rondzie 6).
Więcej informacji w zakładce kontakt.